Pacient si medic – de aceeasi parte a baricadei
Există multe moduri de a protesta față de ceea ce se întâmplă într-un sistem, în cazul meu, în sistemul medical. Poți să o iei pe scară ierarhică, să atragi atenția celor care au putere decizională asupra problemelor cu care te confrunți și care îți îngreunează muncă, îți consumă inutil timpul, pe care într-un sistem normal, l-ai dedica pacientului tău, în program sau familiei tale, seara târziu, după orele de cabinet sau teren.
Firește, răspunsul standard este mult uzitatul: întreg sistemul, din care faci parte, se confruntă cu probleme! Sistemul, este o sintagmă bună la orice, de la a ne ascunde după el, pentru a nu ni se vedea prea bine lipsa de interes pentru ca lucrurile să meargă înainte, răutățile gratuite, lipsa de pregătire profesională, dar mai ales, lipsa de comunicare corectă și coerentă, între factorii decidenți ai aceluasi sistem. Sistemul devine o scuză pentru leneși, mitomani, pentru oamenii – balast! Sistemul nu agreează oamenii cu idei, mai ales din cele novatoare, aceștia devin rapid deranjanți, pentru balcanismul majoritar, care încă ne mai caracterizează.
Ca profesionist, poți și ești obligat moral să perseverezi în această luptă pentru schimbare. Problema este că, dacă, în fruntea celor care au puterea decizională stau indivizi lipsiți de profesionalism, de un minim bun simț, nu doar în raporturile cu tine, ca medic, dar mai ales, în adoptarea unei atitudini de minimă decență vis – a vis de condițiile de îngrijire a pacientului, care oricum ar fi, se cheamă că este și /sau ar trebui să fie în centrul sistemului medical, atunci, chiar că trebuie să facem ceva pentru o schimbare!
Cum stam in realitate?
În speță, sunt medic primar de medicină de familie, în București, sectorul 3, într – un cabinet, preluat în concesiune, de la Primărie. La vremea când l-am preluat, arăta cu totul altfel decât arată astăzi. Acum este: frumos, curat, modern și mai ales, oferă condiții decente de îngrijire și urmărire pentru familiile pacienților mei, începând de la vârstă de sugar până la cea de senior. Actuală față a cabinetului este, rod al muncii patrioticea soțului și copiilor mei, a prietenilor mai care m – au ajutat și a mea. Nu am așteptat de la alții, am muncit fiecare weekend, am investit într – un cabinet, care nu a fost și nu este proprietatea mea, deși, în fiecare legislatură, ni s – a promis cu surle și trâmbițe că:se vor vinde cabinetele sau.. ca s – au și vândut dej.. atat doar că nu știam și noi, cei care lucrăm în ele.. . Am făcut – o cu drag, pentru că:
Am în îngrijire 3200 de pacienți – majoritar copii. Am încadrat la cabinet un medic specialist și două asistente. Lucrez în contract cu CASMB. Până aici, s – ar spune totul este foarte în regulă și așa ar și trebui să fie, într-o situație normală.
Haideți să vă povestesc, pe scurt – cu stau lucrurile – în realitate – din 3200 de pacienți, Casa îmi dă voiesa am, doar 2200! (prima îngrădire a libertății mele profesionale! ) Pentru tot ce depășește, peste cei 2200, CASMB, depunctează (depunctare tradusă prin pierdere financiară pentru cabinet – a două încălcare a libertății profesionale și a dreptului pacientului de a – și alege singur medicul! ) . Aș putea să aduc un argument puternic – Domnilor, am și un medic angajat, pentru a crește calitatea serviciilor medicale acordate pacienților mei.., deci am voie să am acest număr de pacienți, pentru că pe cap de medic ne revin doar 1600 de pacienți, dar..CASMB, nu recunoaște serviciile medicului angajat, deși în Contractul Cadru se stipulează clar acest lucru.
De ce? Unde începe și se termină noțiunea de profesie liberală, care este din punct de vedere legal, amprenta profesiei noastre și condiția de bază pentru a putea acționa în interesul pacienților noștri?
Pentru că există o circulară internă a CASMB – dată de către domnul președinte al CAS.., care, interzice, recunoașterea serviciilor efectuate de către medicii angajați și deci plățile către medicii angajați! ! ! Președintele Casei, și – a rezervat dreptul de a fi mai egal decât ceilalți, sfidând după bunul obicei, legile în vigoare, în speță Contractul Cadru în bază căruia lucrăm și celebra Lege 95/2006, pentru care se tot fac cosmetizari.. .
Ar mai fi câteva amănunte: am voie să am doar 24 de consultații/zi! Este dincolo de imaginație! Atunci, când lucrezi cu copii, gravide, seniori și sunt 40 – 50/zi febrili, la ușă cabinetului, mă îndoiesc, că poți să îi spui pacientului, candid:dulce mic și frumos, mie mi s – a terminat programul! , nu te pot consulta, hai plimbă – te, la spital, laa€¦. Așa că lucrăm, la limită legalității:vedem, în medie 50 de oameni, dar la sfârșitul programului declarăm, că am văzut doar 24!
Legitima întrebarea care decurge de aici:dacă ai avut neșansa, să fii al 25 pacient al zilei, nu mai ești asigurat, nu mai ai dreptul la un consult? Ce te faci cu copii care varsă sau au febră?
Variante de raspuns:
1. Îl vezi și nu îl declari, dar tu, ca medic, faci o ilegalitate pentru că l – ai văzut în calitate de Maica Teresa? ! (Ghinionul tău dacă, dându – I o rețetă, s – ar putea ca să fii nevoit să o plătești tu personal..)
2. ÎI spui că îi vei face o programare și ghinionul lui dacă are o urgență (basca dacă este adult și are și norocul, ca adeverința de asigurat să îi fi expirat de I zi?
3. Ce să mai vorbim despre copii de școală, între 16 – 18 ani sau studenții, care își pierd calitatea de asigurat, pentru că deși au adeverință de școală/facultate, la fișă, deși în Constituție scrie clar, că acești copii sunt asigurați, în realitate, în conformitate, cu același minunat SIUI, ei nu mai sunt asigurați și deci, nu mai au dreptul să primească o rețetă, dacă se îmbolnăvesc sau au nevoie de un bilet de trimitere (altă îngrădire a profesiei..) .
Nu mai vorbim de sisteme informatice neperformante în care lucrăm, de erori, de sugari, care apar în minunatul SIUI, ca pensionar sau copii de 8 – 9 luni, care încă nu sunt validați de către sistem și apar nevalidati de când s-au născut și s-au înscris pe lista ta, așa că alt ghinion dacă se și îmbolnăvesc, pentru că, tu, medicul lui de familie, nu ai voie să îi dai rețetă, pentru că nu are calitatea de asigurat…
Aș putea să vă povestesc despre multe altele, fie exemple de umor negru sau altele mai triste, dar prefer să revin la subiectul zilei de astăzi și să vă spun, cum am considerat sau cum consider eu, că trebuie să lupt împotriva acestui sistem: IUBINDU-MI mai mult pacienții, și fiindu-le mai mult alături.
Departe de mine să pozez în Robin Hood sau Iancu Jianu, modern, dar cred, cu tărie că Soluția este ca pacientul și medicul său de familie, să învețe, că trebuie să fie de aceeași parte a baricadei! Să refuzăm să fim manipulați ba de unii, ba de alții și să înțelegem, că relația între medicul de familie și pacient/familia pacientului este una specială, pe care, într – un sistem medical nu o mai are nimeni! Suntem singura specialitate, care are posibilitatea de a face ceea ce se numește SINTEZĂ DIAGNOSTICĂ, pentru că suntem cei care îl știu pe pacient și ca persoană individuală, venită la un consult, dar și integrat în familia sa, cu antecedente, context de diagnostic, posibilități de prevenție, terapie, profilaxie, cunoaștere stil de viață.
Pentru a avea o relație frumoasă, eficientă, corectă cu pacienții mei, am considerat că trebuie să depășesc niște bariere:am început acum câțiva ani o campanie de educație intensivă a pacienților ei, pe categorii de vârstă: de la etapa prenatală – părinții viitorului copil, la vârstă de seniori – cu schimbarea stilului de viață, cu modularea alimentației pe nevoi, pe patologie. Așa s – au născut cursurile de la Școala familiei mele sau Cum să fiu un părinte mai bun pentru copilul meu? , așa s-a născut Proiectul pilot – concurs: Cel mai frumos bebeluș, cea mai frumoasă poveste, așa a apărut, proiectul Prevenție de cancer de col uterin, sân și ovar:
1. Site – ul http://www. herdea. ro/, dedicat pacienților nostri (alimentație, schemă de vaccinări, consiliere medicală, etc.) .
2. Proiectul Prevenția de cancer de col uterin, sân și ovar, în cabinetul medicului de familie – desfășurat pe parcursul ultimilor ani, cu fonduri proprii
3. Școala familiei mele – cuprinde o serie de ateliere teoretice și practice, desfășurate pe parcursul a 12 luni calendaristice, temele abordate acoperind intervalul dintre perioada pre – concepționala, și până la asistență paliativă a seniorilor (http://dr.herdea.ro) se adresează pacienților mei. În cursul anului viitor, sperăm să putem publica suportul de curs (inclusiv pe suport audio. La aceste ateliere, s-au implicat alături de noi, oameni inimoși, din diverse specialități (obstetrică – ginecologie, psihologi, kinetoterapeuți, nutriționiști, terapii alternative, domeniul musical, etc). Atelierele răspund nevoilor identificate anterior, prin chestionare pre – test, date pacienților mei. Limbajul utilizat este accesibil pacienților, scopul este să accesăm cunostiinte noi, corecte medical, să schimbăm atitudini și în final comportamente la nivel familial, social.
4. Concursul Cel mai frumos bebeluș, cea mai frumoasă poveste (http://concurs.herdea.ro/) – aflat la cea de a 2 a ediție, la care participă toți copii cabinetului, sub 5 ani (adica aprox 1000 de copiii)
5. Calendarul anului 2012 (retrospectiva concursului “Cel mai frumos bebelus, cea mai frumoasa poveste” – editia 2011) – care vine în susținerea ideii că orice copil reprezintă un dar de la Dumnezeu și că este o onoare și o mare responsabilitate să ai grijă de acest dar, iar copiii pe care îi crește echipa mea, categoric, sunt cei mai reușiti!
P. S. Este și o formă de protest la adresa celor care încă mai consideră că, noi românii suntem dotați doar cu dizabilități neuro – psihomotorii.
6. Proiectul – carte – Poveștile Calendarului – ciclu de poezii – povești, dăruite copiilor la Serbarea Calendarului din luna decembrie
7. Serbarea Calendarului – desfășurată în luna decembrie, care va reuni aproximativ 200 de copii sub cupola Bisericii Sf Nicolae, în 17. 12. 2011. Copiii care vor participa, sunt cei implicați în concursul anual al cabinetului nostru “Cel mai frumos bebeluș, cea mai frumoasă poveste”.
Avem alături oameni minunați, dăruiți cu empatie și compasiune, capabili de comunicare, dar mai ales înzestrați cu multă, enorm de multă dragoste! Am creat o echipă, puternică, unită al cărei scop este să mișcăm puțin lucrurile din loc, în încercarea de a face o lume mai bună, mai educată, mai sănătoasă!
Motto – ul sub care ne desfășurăm activitatea, este: “Daca rupi o floare, atingi o stea!” , pentru că până și cea mai mică suferința, de aici de pe Pământul nostru, fie al unui om mare, fie mai ales a unui suflet de copil mic, ajunge acolo sus și până și stelele suferă, răspund și se implică în durerea umană, dar mai ales în alinarea ei!
Acesta este modul nostru de a protesta la ceea ce se întâmplă cu oamenii de care avem grijă nu doar acum în prag de Crăciun, dar și în tot restul timpului – încercăm să fim alături, cu ei/pentru ei, de aceeași parte a Baricadei!
Dr. Valeria Herdea
Medic primar medicina de familie – profil pediatrie
Competenta echografie generala
Competenta medicina de intreprindere
Membru in Consiliul Colegiului Medicilor Bucuresti
Dr. Valeria Herdea
Dr. Herdea Valeria lucreaza ca medic primar de medicina generala, medicina de familie cu profil pediatrie, in sector 3, Bucuresti.
0 comments
Florian Carmen
7 decembrie 2011 at 14:38
La multi ani intregii echipe !
Felicitari pentru tot ceea ce faceti pentru noi pacientii,familia noastra are un respect foarte mare fata de d-vstra si din toata inima primiti cele mai frumoase urari de sanatate si numai realizari. Ganduri bune si multumiri din partea lui Florian Bogdan Cristian(2004) .
Adriana
8 decembrie 2011 at 17:17
Multumim, Dna Doctor! Cred ca daca ar fi toti doctorii atat de dedicati si inimosi, ar fi sanse sa se schimbe regulile impuse de o mana de oameni…Pacientii dvs. sigur va sunt alaturi in initiativele dvs. si ale echipei.
Alexandra Bujoreanu
8 decembrie 2011 at 22:24
Din pacate, sistemul despre care tot vorbim este unul foarte bolnav. Poporul roman (pentru ca noi reprezentam sistemul) este unul bolnav (d.p.d.v fizic, dar mai ales bolnav in ceea ce priveste mentalitatea – daca ceilalti nu fac nimic, eu ce pot sa fac?! ).
Atata timp cat deciziile semnificative pentru noi toti nu se iau in cunostinta de cauza, aceste decizii vor fi intotdeauna discutabile/gresite.
Felicitari din suflet pentru toata munca si dedicarea de care dati dovada!
Andreea I. Andrei
9 decembrie 2011 at 10:34
Va multumim din suflet pentru ca inca nu renuntati sa luptati, pacientii dumneavoastra stiu ce eforturi faceti si apreciaza dedicarea si pasiunea pe care le puneti in munca dumneavoastra! Daca ar fi mai multi medici si oameni ca dvs cred ca am avea o sansa sa schimbam ceva in “sistem”. Va doresc un An Nou mai bun si cu mai putine piedici!
Ungureanu Roxana
23 octombrie 2013 at 8:08
Felicitari pentru pasiunea si dedicarea de care dati dovada! Din pacate, cabinetele sunt pline de doctori care trimit acasa al 25-lea pacient. Am avut nesansa de a fi in situatia aceasta chiar cand eram gravida si dupa 3 ore de asteptat cu o burtica faina de 8 luni mi s-a inchis usa in nas.